WYKŁADOWCA: Tomasz Wojewoda - Prawnik, ekspert podatkowy, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej przeprowadził ponad 2.500 wykładów i szkoleń z zakresu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podróży służbowych oraz tematów pokrewnych, przeszkolił ponad 80.000 osób z zakresu prawa podatkowego. Od 1996 r. współpracował z wydawnictwami: „INFOR”, „C.H. Beck”, „Hubertus”, „Darschlung und Vaschover”, „Wiedza i Praktyka”, „UNIA - PRESS’ - opublikował ponad 300 artykułów z zakresu prawa podatkowego i cztery publikacje książkowe „Leasing w aspekcie podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług”, „Koszty w podatkach dochodowych”, „Świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatkowym”, „VAT naliczony i należny – wybrane zagadnienia”.
PROGRAM:
- Obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) przy użyciu Krajowego Systemu e – Faktur (KSeF) – zmiany od 1 lutego 2026 r.
- Terminy wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, przepisy przejściowe odraczające ten obowiązek dla niektórych kategorii podatników bądź transakcji, przypadki w których nadal będą wystawiane faktury papierowe lub elektroniczne (rodzaje faktur, które można będzie wystawiać i otrzymywać poza KSeF).
- Transakcje nieobjęte obowiązkiem fakturowania przy użyciu KSeF.
- Zasady uwierzytelniania się w systemie oraz nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, rodzaje uprawnień, metody uwierzytelnienia np. kwalifikowana pieczęć elektroniczna, kwalifikowany podpis elektroniczny, „odcisk palca podpisu”, podpis zaufany, token, certyfikat itp.
- Przypadki, gdy powstanie konieczność złożenia zawiadomienia ZAW – FA.
- Zasady wystawiania i przechowywania e-faktur, wystawianie e-faktur w przypadku transakcji międzynarodowych (np. WDT, eksport towarów, eksport usług itp.), e-faktury dla konsumentów, przypadki gdy powstaje obowiązek oznaczania e-faktur kodem QR, e-faktury z załącznikiem, duplikaty faktur, anulowanie faktur, potwierdzenia transakcji, sposoby przesyłania e-faktur do nabywcy itp.
- Otrzymywanie e-faktur przez nabywcę, dostęp do faktury w KSeF, dostęp dwuetapowy i dostęp anonimowy do faktur w KSeF – zasady stosowania.
- Termin, w którym uznaje się e-fakturę za wystawioną bądź otrzymaną w ramach KSeF, różnica między datą wystawienia a sporządzenia faktury, wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego i dochowanie terminu wystawienia faktury przez sprzedawcę oraz termin potrącenia podatku naliczonego przez nabywcę.
- Zasady wystawiania i oznaczania faktur w przypadku awarii lub niedostępności KSeF, czasowy braku dostępu do internetu, tryb „Offline24”, obowiązek oznaczania faktur kodami QR, certyfikaty, sposoby przesyłania faktur do nabywcy, korekta techniczna.
- Nowe zasady i terminy wystawiania oraz rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę i nabywcę w obrocie krajowym i międzynarodowym, przypadki, w których wymagane będzie posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, likwidacja not korygujących itp.
- Skrócenie podstawowego terminu zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy podatnika.
- Sankcje za niewystawienie e-faktury przy użyciu KSeF.
- Zmiany, od 1 stycznia 2026 r., w zakresie podwyższenia kwoty limitu zwolnienia podmiotowego z VAT.
a)Zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania na gruncie VAT kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
- Zmiany od 1 stycznia 2026 r. w PIT i CIT
- Zmiany w zakresie zaliczania do kup odpisów amortyzacyjnych od samochodów osobowych oraz opłat wynikających z umowy leasingu, najmu bądź dzierżawy samochodów osobowych.
- Wprowadzenie obowiązku składania JPK_CIT i JPK_PIT (np. JPK_KR_PD, JPK_PKPIR, JPK_EWP itp.) bez wezwania ze strony urzędu skarbowego, dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób prawnych i fizycznych zobowiązanych do składania JPK_VAT.
- Zmiany w zakresie stosowania indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla wytworzonych we własnym zakresie budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli zlokalizowanych w gminach o wysokiej stopie bezrobocia oraz niskim wskaźniku dochodów podatkowych.
- Projektowane zmiany w zakresie zniesienie obowiązku wyznaczania przez osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej będące płatnikami lub inkasentami, osób, do których obowiązków należy obliczanie i pobieranie podatków oraz terminowe wpłacanie organowi podatkowemu pobranych kwot.
- Zniesienie w podatku dochodowym od osób prawnych, od 7 sierpnia 2025 r., obowiązku sporządzania i upubliczniania informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
- Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków na reprezentację, reklamę oraz świadczenia na rzecz pracowników, wydatki nie stanowiące kosztów podatkowych, zasady opodatkowania przychodów u pracowników.
- Koszty egzekucji i postępowania sądowego, kary umowne, odszkodowania, naprawy gwarancyjne, rękojmia za wady - warunki zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.
- Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej oraz z faktur wystawionych przez podmioty nie zarejestrowane jako podatnik VAT.
- Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Płatność za szkolenie:
Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email o dokonanie przedpłaty.
Rezygnacja z szkolenia:
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.
§ 6
(…)
3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:
a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,
b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.
Szkolenie organizowane we współpracy z SKwP O/O w Kielcach.