Cel szkolenia, wymagania wstępne i organizacja procesu dydaktycznego:
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Szkolenie odbędzie się za pośrednictwem Internetu przy użyciu portalu clickmeeting.pl
Czas trwania szkolenia: 18 godzin dydaktycznych
Terminy: 27.08.;28.08;29.08
Minimalne wymagania dotyczące sprzętu dla uczestników webinarium:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz
- 2 GB pamięci RAM
- System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, ChromeOS
- Aktualna wersja jednej z wybranych przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera.
- Połączenie internetowe o prędkości nie mniejszej niż: 2048 kbps (2 Mbps). Prędkość połączenia można zweryfikować pod adresem: https://www.speedtest.pl/
Treści kształcenia:
Dzień pierwszy
- Definicja podatnika w podatku VAT
- prawo do wyboru zwolnienia – najnowsze interpretacje
- najem prywatny w świetle ustawy o VAT a limit obrotu uprawniający do zwolnienia
- dyrektywa DAC-7 a podatnik w świetle VAT – potencjalne ryzyka
- obowiązek rejestracyjny, rejestracja z opóźnieniem a prawo do podatku naliczonego
- procedura SME dla działalności transgranicznej
- Przypomnienie zasad unijnych w zakresie podatku VAT.
- Zasady odliczenia podatku – zmiany - prawo do odliczenia podatku VAT w myśl przepisów prawa krajowego i UE;
- moment powstania obowiązku podatkowego a prawo do podatku naliczonego
- rodzaje faktur
- faktura a prawo do podatku naliczonego – czy jest niezbędna?
- faktura od podatnika niezarejestrowanego – odliczać czy nie?
- faktury otrzymane po terminie, faktury odnalezione a prawo do podatku naliczonego – jak kształtować rozliczenie podatku VAT, aby było optymalne w świetle zmian i orzeczeń TSUE; nadrzędność dyrektywy unijnej nad przepisami krajowymi.
- Obrót nieruchomościami
- majątek prywatny a działalność gospodarcza – sprzedaż gruntu.
- grunt zabudowany, niezabudowany, teren budowlany i przeznaczony pod zabudowę – najnowsze interpretacje i orzeczenia sądów administracyjnych
- zwolnienie z opodatkowania i rezygnacja ze zwolnienia – co to jest pierwsze zasiedlenie i ile razy może nastąpić.
- najem prywatny
- stawki podatku VAT przy najmie lokalu
- czy najem i media to świadczenie kompleksowe?
- Zasady zwrotu podatku:
- terminy i zasady zwrotu,
- przyspieszony zwrot – nowe rozwiązania
- zwrot a mechanizm podzielonej płatności
- zwrot a faktury ustrukturyzowane i KSeF
- szczególne procedury – zabezpieczenia i zwrot pod kredyt podatkowy
Dzień drugi
- Ulga na „złe długi” u sprzedawcy i nabywcy – podobieństwa i różnice; rozliczenie podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności
– zasady po orzeczeniu TSUE,
- prawa i obowiązki wierzyciela,
- prawa i obowiązki dłużnika.
- Wyłączenia stosowania obniżenia podatku. Odliczenie podatku VAT związanego z zakupem usług gastronomicznych i hotelowych w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i wyjaśnień Ministerstwa Finansów. Nowelizacja przepisów.
- Narzędzia uszczelniające system podatku VAT:
- procedury rejestracyjne – czynności Urzędu Skarbowego poprzedzające rejestrację;
- biała księga – jak korzystać z bazy danych aby zagwarantować zachowanie zasad należytej staranności - korzyści i negatywne skutki dla podatnika.
- mechanizm podzielonej płatności - kiedy obowiązkowy, kiedy dobrowolny – zasady stosowania po zmianach; uwolnienie środków z subkonta VAT.
- plik JPK_V7 - jak pozyskane informacje wpływają na uszczelnienie systemu VAT; zmiany w raportowaniu wprowadzone w 2023 r. Plik JPK_V7 a KSeF – jakie informacje będzie o podatniku gromadziła i przetwarzała administracja podatkowa
- nabycie sprawdzające – nowy rodzaj kontroli doraźnej
- Faktura, faktura ustrukturyzowana i Krajowy System e-Faktur - kiedy i jak szykować się do zmian - przepisy obowiązujące w 2025 r.:
- faktura, faktura elektroniczna i faktura ustrukturyzowana – wady, zalety, różnice.
– numery i daty wystawienia faktur w programach finansowo księgowych, w JPK_V7 i w ministerialnym systemie KSeF – na co trzeba się przygotować i jak zorganizować wysyłkę faktury,
- zalety i wady KSeF dla przedsiębiorców i organów podatkowych
- zasady ujmowania przez sprzedawcę i nabywcę faktur korygujących na minus wystawionych jako tzw. faktury ustrukturyzowane – uwaga na korekty podatku naliczonego,
- faktury ustrukturyzowane a noty korygujące i KSeF,
- określenie daty otrzymania faktury ustrukturyzowanej,
- obowiązki podatników wystawiających faktury ustrukturyzowane,
- kto ma dostęp do systemu - zawiadomienie organu podatkowego o osobach mających dostęp do systemu KSeF,
- Krajowy System e-Faktur w 2025 r. – plany Ministerstwa Finansów jakie rozwiązania zostaną wprowadzone, zmienione, aktualizowane.
Dzień trzeci
- Korygowanie podatku naliczonego u podatnika ze sprzedażą mieszaną:
- nowe zasady ustalania proporcji szacunkowej
- kiedy należy dokonać korekty na podstawie proporcji rzeczywistej – nowe regulacje od 2024 roku.
- korekta zakupu przy środkach trwałych.
- Czynności nieodpłatne a obowiązek podatkowy
- nieodpłatne przekazanie towarów i świadczenie usług - podstawowe zasady związane z odliczeniem oraz naliczeniem VAT dla czynności nieodpłatnych
- omówienie najbardziej charakterystycznych rodzajów czynności nieodpłatnych (gadżety reklamowe, ekspozytory, prezenty dla klientów, prezenty dla pracowników, ubezpieczenia medyczne, karty Multisport, bilety na imprezy kulturalne i sportowe itp.)
- podatek naliczony a świadczenia z ZFŚS
- Kasa rejestrująca w firmie:
- kto musi mieć kasę rejestrującą, zwolnienia nowe zasady wprowadzone w 2025 r.;
- jak dobrać rodzaj kasy do profilu działalności – kasy z elektronicznym i papierowym zapisem kopii, kasy on-line, mające postać oprogramowania, kasy specjalne;
- prawo do ulgi i obowiązek jej zwrotu;
- obowiązki użytkownika
- terminale płatnicze a kasa fiskalna.
- Podatek VAT a przepisy Kodeksu karnego skarbowego. Czynny żal – jak i kiedy można go stosować.
- Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować.
- planowanie kontroli w US. Jakie branże są najczęściej typowane do kontroli.
- etapy kontroli podatkowej:
- korekta faktury w toku kontroli i po kontroli – najnowsze orzecznictwo.
- Podsumowanie szkolenia, panel dyskusyjny.
Metody pracy:
Proces kształcenia na szkoleniu oparty jest o:
- zajęcia wykładowo-seminaryjne w formie online z ćwiczeniami praktycznymi (studia przypadków i ich analiza)
- stosowanie nowatorskich metod i technik nauczania, skoncentrowanych na kształtowaniu praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów,
- naukę własną słuchacza.
Efekty kształcenia
- Wiedza: Pozyskanie i doskonalenie wiedzy w zakresie objętym programem kursu
- Umiejętności: Kształtowanie umiejętności czytania tekstu prawnego ze zrozumieniem
- Kompetencje społeczne: Wykonywanie pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej
Sposób i forma zaliczenia
Formą zaliczenia kursu są obecności na 100 % godzin lekcyjnych (tj. obecności na wszystkich spotkaniach). Uczestnik otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu zgodnie z aktualnym wzorem wynikającym z Rozporządzenia MEN. Zaświadczenie wydawane jest przez Oddział Okręgowy SKwP w Opolu, w ramach którego działa niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będąca organizatorem kursu.
Dorota Łabuda - absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, posiadający 25 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa), Ma status trenera z ramienia Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Wieloletni wykładowca kursów i szkoleń, współpracujący między innymi z 16 oddziałami okręgowymi Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Wykładowca Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Kielcach. Jako trener ceniona jest w szczególności za szeroką wiedzę teoretyczną podpartą wieloletnią praktyką urzędniczą, komunikatywność i łatwość nawiązywania kontaktu z uczestnikami.
W RAMACH SZKOLENIA ZAPEWNIAMY:
- materiały szkoleniowe
- zaświadczenie o uczestnictwie w szkoleniu.
Materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Płatność za szkolenie:
Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email o dokonanie przedpłaty.
Rezygnacja z szkolenia:
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.
§ 6
(…)
4. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:
a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,
b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.