PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG – projektowane zmiany w 2026 r., zmiany od 1 stycznia 2027 r. oraz bieżące problemy i zagadnienia.
- 27 października 2026r. godz. 10:00 - 16:00
- Czas trwania szkolenia: 7 godz. lekcyjnych
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line. Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
Wykładowca:
Tomasz Wojewoda - Prawnik (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego), ekspert podatkowy, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie. W swojej dotychczasowej karierze zawodowej przeprowadził ponad 2.500 wykładów i szkoleń z zakresu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podróży służbowych oraz tematów pokrewnych, przeszkolił ponad 90.000 osób z zakresu prawa podatkowego. Od 1996 r. współpracował z wydawnictwami: „INFOR”, „C.H. Beck”, „Hubertus”, „Darschlung und Vaschover”, „Wiedza i Praktyka”, „UNIA - PRESS’ - opublikował ponad 300 artykułów z zakresu prawa podatkowego i dwie publikacje książkowe: „Leasing w aspekcie podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług”, „Świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatkowym”.
Program szkolenia:
I. Projektowane zmiany w VAT, w 2026 r., w zakresie sposobu dokumentowania eksportu towarów. Znaczące rozszerzenie katalogu dowodów (dokumentów), których posiadanie będzie uprawniało podatnika do zastosowania stawki VAT w wysokości 0%. Zmiany w zakresie rozliczania tzw. „eksportu pośredniego”.
II. Uchwalone zmiany w VAT od 1 stycznia 2027 r.
- Wprowadzenie kar pieniężnych za niewystawianie faktur ustrukturyzowanych przy użyciu KSeF i niedopełnienie niektórych innych obowiązków związanych ze stosowaniem KSeF.
- Likwidacja możliwości wystawiania faktur przy zastosowaniu kas rejestrujących.
- Wprowadzenie obowiązku podawania na poleceniu przelewu, w komunikacie przelewu itp. numeru KSeF faktury lub identyfikatora zbiorczego.
III. Projektowane zmiany w VAT od 1 stycznia 2027 r.
- Wprowadzenie instytucji tzw. składu VAT oraz procedury składu VAT, która uprości rozliczanie podatku w międzynarodowym obrocie niektórymi towarami.
- Likwidacja przesłanki do odmowy potrącenia VAT naliczonego z powodu uznania czynności za pozorne lub dotknięte nieważnością na podstawie przepisów prawa cywilnego i wprowadzenie w to miejsce przesłanki nadużycia prawa.
- Likwidacja obowiązku zapłaty VAT w ciągu 14 dni przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu środków transportu.
- Rozszerzenie możliwości stosowania stawki 0% dla niektórych usług związanych z importem towarów – np. wprowadzenie możliwości zastosowania stawki 0% do usług ubezpieczenia oraz usług dotyczących importu towarów zwolnionych od podatku, w przypadku gdy wartość tych usług zostanie włączona do podstawy opodatkowania.
- Likwidacja obowiązku wykazywania w JPK_VAT podstawy opodatkowania przy zakupach od podatników spoza terytorium Polski towarów i usług objętych zwolnieniem z podatku.
- Rozszerzenie zakresu odpowiedzialności solidarnej nabywcy za zaległości podatkowe sprzedawcy, w określonych przypadkach.
- Doprecyzowanie przepisów w zakresie sposobu obliczania obrotu podatnika dla potrzeb stosowania zwolnienia podmiotowego z VAT.
- Nowe obowiązki związane z wyrejestrowaniem kas fiskalnych.
- Doprecyzowanie przepisów dotyczących stosowania tzw. ulgi na złe długi przez podatników opodatkowanych metodą kasową.
- Zmiany w przepisach dotyczących rejestracji podatników VAT.
- Ograniczenie naliczania odsetek od VAT przy imporcie w sytuacjach, gdy opóźnienie płatności jest niezależne od podatnika.
- Wprowadzenie możliwości sprawdzenia w wykazie podatników VAT statusu podatnika do 5 lat wstecz.
- Ujednolicenie momentu powstania obowiązku podatkowego dla dostaw towarów oraz świadczenia usług wykonywanych z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy prawa w zamian za odszkodowanie.
- Zmiana sposobu klasyfikacji towarów wymienionych w załączniku nr 15 do ustawy o VAT (objętych mechanizmem podzielonej płatności) z Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług (PKWiU) na rzecz Nomenklatury Scalonej (CN).
- Wprowadzenie możliwości uznania za odrębnego podatnika VAT każdej z osób fizycznych prowadzących w sposób samodzielny działalność rolniczą w oparciu o wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie.
- Zniesienie obowiązku składania oddzielnej informacji o dokonanym spisie z natury w przypadku likwidacji działalności.
- Doprecyzowanie przepisów w zakresie miejsca dostawy energii elektrycznej.
- Doprecyzowanie przepisów związanych z rozliczeniem podatku VAT od opakowań objętych systemem kaucyjnym.
- Uaktualnienie brzmienia regulacji dotyczącej środków odkażających objętych stawką obniżoną VAT w wysokości 8%.
IV. Bieżące problemy i zagadnienia.
- Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp. Potrącanie VAT – u naliczonego z faktur wystawionych przez podmioty nie zarejestrowane jako podatnik VAT.
- Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
- Zasady i terminy wystawiania oraz rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę i nabywcę w obrocie krajowym i międzynarodowym, przypadki, w których wymagane jest posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę itp.
- Czynności nieodpłatne: użyczenia, prezenty, nagrody, przekazanie i zużycie towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, prezenty o małej wartości, drukowane materiały reklamowe bądź informacyjne, próbki, świadczenia na rzecz pracowników, świadczenia finansowane z ZFŚS, świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.), darowizny, świadczenie usług bez pobrania należności – zasady rozliczania na gruncie VAT.
- Refakturowanie usług – zasady rozliczeń, moment powstania obowiązku podatkowego, refakturowanie mediów przy najmie lokali użytkowych i mieszkalnych, orzecznictwo TSUE.
- Odpowiedzi na pytania uczestników.
Warunki zaliczenia szkolenia:
Formą zaliczenia szkolenia jest uczestniczenie w zajęciach. Po zaliczeniu szkolenia słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia na podstawie paragraf 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz.2175 z późn. zmianami).
Wymagania sprzętowe:
Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku i dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Płatność za szkolenie:
Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email o dokonanie przedpłaty.
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Rezygnacja z szkolenia:
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.
§ 6
(…)
3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:
a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,
b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.
Szkolenie organizowane we współpracy z SKwP O/O w Kielcach.
| 27.10.2026 | ONLINE |
|
Zapisz się |