Miasto:
Opole
Typ:
Szkolenie
Tryb:
dzienne
Opłata:
880,- zł od osoby
850,- zł Cena dla członków O/O w Opolu i firm zgłaszających więcej niż jedną osobę na szkolen

TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA

  • 20 i 21 maja 24 r. od godz. 09.00 do 15.45 - szkolenie dwudniowe
  • Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.

WYKŁADOWCA

Dorota Łabuda - ekspertka z zakresu podatków, w tym szczególnie podatku VAT, praktyk z kilkudziesięcioletnim stażem w skarbowości; biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług

PROGRAM

Dzień pierwszy

  • Podatek od wartości dodanej w prawie unijnym:
    • źródła prawa unijnego – dyrektywy a rozporządzenia unijne,
    • zasady konstrukcyjne podatku od wartości dodanej,
    • możliwość bezpośredniego stosowania przepisów unijnych w razie sprzeczności regulacji krajowych,
    • rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii interpretacji przepisów istotnych dla podatku VAT.
  • Podatek od towarów i usług w Polsce:
    • źródła prawa krajowego – Konstytucja RP, ustawa o VAT oraz akty wykonawcze,
    • indywidualne, ogólne interpretacje podatkowe oraz nowa instytucja objaśnień podatkowych,
    • organy podatkowe właściwe w przedmiocie podatku VAT,
    • rola orzecznictwa sądowo-administracyjnego w wykładni przepisów.
  • Podatnik podatku VAT:
    • pojęcie działalności gospodarczej,
    • przykłady czynności niestanowiących działalności gospodarczej,
    • samoobliczanie podatku a podatnik VAT,
    • zwolnienia podmiotowe
    • zwolnienia przedmiotowe (wykaz świadczeń zwolnionych przedmiotowo z VAT).
  • Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
    • zasada powszechności podatku VAT,
    • czynności podlegające opodatkowaniu a czynności opodatkowane,
    • forma prawna czynności a jej opodatkowanie, autonomiczność prawa podatkowego.
  • Rejestracja podmiotu na potrzeby podatku VAT:
    • obowiązek rejestracji jako podatnik VAT,
    • proces rejestracji (wymogi formalne oraz wizja lokalna organu podatkowego),
    • przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
    • odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
    • obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego,
    • nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
    • biała lista podatników czyli nowy wykaz podatników VAT obowiązujący od 1 września 2019 r. – do czego służy i jak go stosować
    • konsekwencje podatkowe dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w białej liście.
  • Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania: kiedy i w jakiej wysokości należy rozliczyć VAT od sprzedaży – czynności krajowe:
    • zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
    • data dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu (data sprzedaży) – zasady prawidłowego określania,
    • obowiązek podatkowy w przypadku zaliczek,
    • moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
    • szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego – budownictwo, media, najem, dzierżawa.
  • Stawki podatku VAT i zwolnienia przedmiotowe z podatku stawki i zwolnienia podatkowe (przedłużenie okresu obowiązywania stawek podatkowych 23% i 8 %),
    • nowelizacja stawek VAT poprzez stworzenie nowej matrycy stawek i związane z tym ujednolicenie stawek VAT,
    • wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT,
    • Wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej,
    • stawka 0% w przypadku transakcji krajowych i transgranicznych – warunki
  • Odliczenie podatku naliczonego:
    • warunki odliczenia podatku naliczonego,
    • źródła odliczenia, moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
    • terminy odliczenia,
    • odliczenie a wydanie towaru/wykonanie usługi,
    • przedawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego.
  •  Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego:
    • kwalifikacja wydatku na gruncie podatku dochodowego a odliczenie w VAT,
    • usługi noclegowe oraz gastronomiczne,
    • faktury od nieuczciwych kontrahentów (puste faktury),
    • odliczanie w przypadku nieprawidłowo wystawionych faktur.
    • błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
    • ograniczenia odliczenia podatku naliczonego (brak rejestracji).
  • Zmiany przepisów w Kodeksie karnym skarbowym w związku ze zmianami w VAT:
    • faktury wadliwe i nierzetelne,
    • sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.
  • Odliczanie w oparciu o współczynnik sprzedaży:
    • obowiązek odliczania VAT w oparciu o proporcję,
    • ustalenie współczynnika z naczelnikiem urzędu skarbowego,
    • zasady ustalania współczynnika sprzedaży w oparciu o obrót w roku poprzednim.

Dzień drugi

  • Ulga na złe długi u sprzedawcy i nabywcy
    • pojęcie nieściągalnej wierzytelności,
    • warunki skorzystania z ulgi,
    • modyfikacja zasad stosowania ulgi na złe długi na gruncie VAT i wyroku TSUE
    • ujęcie ulgi w JPK_V7
    • zasady dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę oraz podatku naliczonego przez nabywcę.
  • Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur:
    • katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą,
    • przypadki, gdy wystawienie faktury nie jest konieczne,
    • przypadki wystawiania faktur na żądanie,
    • przypadki, w których fakturę wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
    • elementy obowiązkowe faktury
    • elementy obowiązkowe faktury dla niektórych rodzajów transakcji
    • poprawna treść faktury – związek z dowodami materialnym,
    • terminy wystawienia faktury VAT,
    • obowiązek podatkowy a faktura (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
    • wystawienie faktury przed dokonaniem sprzedaży,
    • konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur,
    • fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
    • wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
    • pojęcie pustej faktury,
    • faktury czy dokumenty wewnętrzne?
    • faktury uproszczone – nowy typ faktur, przypadki stosowania, zasady wystawiania,
    • faktura wystawiana do paragonu z kasy rejestrującej
    • kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych.
    • anulowanie faktury,
    • kontrole biznesowe przy fakturach – co to jest?
  • Zasady wystawiania faktur w formie elektronicznej – co to jest Krajowy System eFaktur :
    • przepisy regulujące zasady wystawiania e-faktur,
    • faktury elektroniczne w prawie unijnym,
    • wymogi prawne, które należy spełnić przed rozpoczęciem wystawiania e-faktur,
    • bezpieczny podpis elektroniczny jako narzędzie do wystawiania e-faktur,
    • zasady związane z przesyłaniem faktur elektronicznych nabywcom,
    • sposób przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych,
    • zasady udostępniania faktur elektronicznych organom podatkowym.
  • Praktyczne aspekty wystawiania faktur korygujących:
    • zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
    • możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
    • termin wystawienia faktur korygujących,
    • ujęcie korekty obrotu w deklaracji VAT,
    • korekty in plus i in minus,
    • korekty bieżące i wsteczne,
    • zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy.
  • Zasady wystawiania not korygujących:
    • przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
    • dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
    • sposób wystawienia noty korygującej,
    • akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.
  • Zasady przechowywania faktur:
    • okres, w którym należy przechowywać faktury,
    • sposób przechowywania faktur,
    • udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym.
  • Dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) jako nowe narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT:
    • na czym polega split payment?
    • kto musi mieć rachunek VAT (wprowadzenie od 1 września 2019 roku obowiązku posiadania rachunku rozliczeniowego kwalifikowanego na potrzeby obsługi transakcji objętych obowiązkiem dokonywania zapłaty w systemie split payment),
    • w jaki sposób będzie można dysponować środkami na rachunku VAT (nowe możliwości od 1 listopada 2019 roku)?
    • korzyści dla nabywców stosujących split payment,
    • korzyści dla dostawców korzystających z zastosowania split payment,
    • fzasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
    • system split payment jako system obowiązkowy dla wybranych transakcji
    • lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment (nowy załącznik nr 15 do ustawy VAT),
    • jednorazowa wartość transakcji 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
    • likwidacja odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym,
    • split payment a odpowiedzialność solidarna,
    • nowe zasady wystawiania i oznaczania faktur w związku z wprowadzeniem mechanizmu podzielonej płatności,
    • nowe sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem split payment,
    • wprowadzenie możliwości opłacania jednym przelewem w systemie split payment więcej niż jednej faktury,
    • split payment a transakcje w walucie obcej,
    • split payment a transakcje z zagranicznymi kontrahentami
    • split payment a płynność finansowa.
  • Ewidencja VAT:
    • ewidencja zakupów i sprzedaży VAT,
    • jakie transakcje należy ujmować w ewidencji VAT,
    • forma prowadzenia ewidencji VAT i związany z tym Jednolity Plik Kontrolny,
    • ewidencje i dokumentacja prowadzona w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego,
    • ewidencja VAT a deklaracja VAT (zasada spójności, praktyka organów podatkowych),
    • nowy JPK_VAT od 1 października 2020 r. (połączenie ewidencji z deklaracją VAT)
    • wprowadzenie kary pieniężnej za przesyłanie ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości,
  • Rodzaje, formy i termin składania deklaracji VAT:
    • okresy rozliczeniowe w podatku VAT (ograniczenia w zakresie rozliczeń kwartalnych),
    • rodzaje i forma składanych deklaracji VAT,
    • metoda kasowa w rozliczeniu VAT.
    • płatność podatku
    • jak skorygować deklarację VAT.
  • Likwidacja firmy. Rozliczenie VAT przy zakończeniu działalności.

WYMAGANIA SPRZĘTOWE

Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.

Cena obejmuje:

  • wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.

Płatność za szkolenie:

Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email  o dokonanie przedpłaty.

Rezygnacja z szkolenia:

Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres  szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.

§ 6

(…)

3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:

a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,

b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.

Szkolenie organizowane we współpracy z SKwP O/O w Bydgoszczy.

ul. Kołłątaja 11
45-064 Opole

tel. 77 453 90 11
tel. 77 453 90 10
kom. 884 369 335

biuro@opole.skwp.pl
szkolenia@opole.skwp.pl
dyrektor@opole.skwp.pl


BNP PARIBAS 88 1600 1329 1852 3322 4000 0001

Adres do e-doręczeń: AE:PL-86395-64655-IBSTI-20