Miasto:
Opole
Typ:
Szkolenie
Tryb:
dzienne
Opłata:
330,- zł od osoby
310,- zł Cena dla członków O/O w Opolu i firm zgłaszających więcej niż jedną osobę na szkolenie

TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA

  • 24 września 2025r. od godz. 09.00 do 14.00 (6 godzin lekcyjnych)
  • Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.

WYKŁADOWCA

ALDONA WIEJAK-GŁUSZKO - prawnik, specjalista ds. prawa pracy z kilkunastoletnim doświadczeniem. Ukończyła aplikację sądową. Doświadczenie zawodowe nabyła pracując jako specjalista w Państwowej Inspekcji Pracy – Okręgowym Inspektoracie Pracy w Szczecinie w latach 2008-2019, gdzie udzielała porad prawnych, przygotowywała analizę i opinie prawne z zakresu prawa pracy, zajmowała się współpracą z jednostkami administracji państwowej i partnerami społecznymi (związki zawodowe). Współpracowała z lokalnymi mediami oraz brała czynny udział akcjach promocyjno-prewencyjnych organizowanych przez PIP. Obecnie prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy dla pracodawców, pracowników oraz związków zawodowych.

PROGRAM SZKOLENIA

I. Wprowadzenie

    • prawo, standardy zarządzania i potrzeba dbałości relacje – podstawy walki z mobbingiem i dyskryminacją,
    • pojęcie mobbingu – właściwe rozumienie,
    • dyskryminacja w zatrudnieniu - przejawy, rozumienie zjawiska,
    • molestowanie seksualne – przejawy rozumienie zjawiska),II. Mobbing – co jest, a co nie jest mobbingiem
    • przykłady zachowań mobbingowych, a zachowania niebędące mobbingiem, identyfikacja mobbingu (45 cech mobbingu – lista Leymanna – szczegółowe omówienie 45 punktów – właściwe ich rozumienie), Jak wygląda „cienka czerwona linia” oddzielająca mobbing od działań, zachowań dopuszczalnych i właściwych w miejscu pracy,
    • przełożony w relacjach z podwładnymi – do czego ma prawo kierownik,

podsumowanie – czym jest mobbing, czym się różni mobbing od dyskryminacji i molestowania

Metody dydaktyczne- Prezentacja, Analiza przypadków, Odpowiedzi na pytania uczestników/ dyskusja).

III. Zmiany przepisów i konsekwencje mobbingu i dyskryminacji

  • zmiany przepisów dotyczących mobbingu,
  • zmiany przepisów dotyczące dyskryminacji w zatrudnieniu,
  • konsekwencje zmian przepisów dla pracodawców i dla kadry kierowniczej,
  • ciężar dowodu w sprawach o mobbing (dyskryminację),
  • praktyka sądowa – najważniejsze orzeczenia,
  • skutki mobbingu dla zakładu pracy,
    • konsekwencje dla zarządzania i dla zespołów, konsekwencje indywidualne - dla pracowników

      IV. Przyczyny i skala zjawisk
       

      czynniki sprzyjające powstawaniu zjawisk patologicznych,

    • mobber - kto i kiedy nim zostaje?
    • kto może być ofiarą?
    • rzeczywista skala zagrożenia w polskich realiach,V. Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji – obowiązek pracodawcy i pracowników
    • możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy – zestawienie,
    • działania diagnostyczne (ankiety i inne),
    • działania informacyjne oraz uświadamiające,
    • wytyczne europejskiej agencji bezpieczeństwa i zdrowia w pracy dotyczące działań antymobbingowych,
    • obowiązki kadry kierowniczej i pracowników – zestawienie (w kontekście przeciwdziałania mobbingowi),
    • omówienie procedur antymobbingowych i antydyskryminacyjnych funkcjonujących w organizacjach, – jej cel i praktyczne znaczenie w realiach zakładu pracy, znaczenie dla pracowników,
    • zasady pracy komisji/zespołów antymobbingowych,
  • stosowanie sankcji wobec sprawców – czy i w jakim zakresie? Przykłady sankcji stosowanych w realiach różnych zakładów pracy,
    VI. Rozliczanie pracowników a kwestie mobbingu
  • prawo do oceny i rozliczania pracowników,
  • rozmowa z trudnym pracownikiem - egzekwowanie poleceń, zadań, rozliczanie - prawne i merytoryczne uzasadnienie,
  • krytykowanie pracownika - granice krytyki, zasady jej prowadzenia,
  • nie wszystko jest mobbingiem! Konflikty od strony prawnej i ich związek z mobbingiem,
  • wymagania dotyczące postaw i zachowań pracowników,
  • uprawnienia przełożonych w zakresie egzekwowania postaw i zachowań podwładnych

VII. Reagowanie na przejawy mobbingu i dyskryminacji w praktyce kierowania

  • sposoby identyfikowania sytuacji w rozmowach z pracownikami – przykłady,
  • znaczenie oceny okresowej i oceny bieżącej,
  • znaczenie zebrań, narad i spotkań z podwładnymi,
  • reagowanie na różne zachowania osoby przejawiającej tendencje do bycia mobberem,
  • reagowanie na fałszywe alarmy oraz nadużycia w zakresie oskarżeń o stosowanie mobbingu,
  • inne działania - rozwiązania indywidualne,

proces wyjaśniania, reagowania i pomocy osobom poszkodowanym – zasady i dobre
VIII. Zarządzanie BHP w zakładzie pracy – realizacja Dyrektywy  89/391/EWG

  • System zarządzania bhp jako narzędzie umożliwiające realizację obowiązków wynikających z przepisów prawa
  • Wdrażanie systemu zarządzania bhp i jego certyfikacja
  • Rola i zadania najwyższego kierownictwa
  • Procesy konsultacji i współudziału pracowników.

IX.   Ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy w świetle Dyrektywa 2000/78/WE

  • Obowiązki pracodawcy związane z równouprawnieniem pracowników.

·         Wybrane unijne akty prawne odnoszące się do problematyki rekrutacji i zatrudnienia
X. Podsumowanie szkolenia – najważniejsze rekomendacje dla kierowników/pracowników

 

Cena obejmuje:

  • wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.

Płatność za szkolenie:

Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email o dokonanie przedpłaty.

Rezygnacja z szkolenia:

Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres  szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.

§ 6

(…)

3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:

a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,

b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.

Szkolenie organizowane we współpracy z SKwP O/O w Gorzowie Wielkopolskim.

ul. Kołłątaja 11
45-064 Opole

tel. 77 453 90 11
tel. 77 453 90 10
kom. 884 369 335

biuro@opole.skwp.pl
szkolenia@opole.skwp.pl
dyrektor@opole.skwp.pl


BNP PARIBAS 88 1600 1329 1852 3322 4000 0001

Adres do e-doręczeń: AE:PL-86395-64655-IBSTI-20