TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA
- 24 września 2025r. od godz. 09.00 do 14.00 (6 godzin lekcyjnych)
- Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.
WYKŁADOWCA
ALDONA WIEJAK-GŁUSZKO - prawnik, specjalista ds. prawa pracy z kilkunastoletnim doświadczeniem. Ukończyła aplikację sądową. Doświadczenie zawodowe nabyła pracując jako specjalista w Państwowej Inspekcji Pracy – Okręgowym Inspektoracie Pracy w Szczecinie w latach 2008-2019, gdzie udzielała porad prawnych, przygotowywała analizę i opinie prawne z zakresu prawa pracy, zajmowała się współpracą z jednostkami administracji państwowej i partnerami społecznymi (związki zawodowe). Współpracowała z lokalnymi mediami oraz brała czynny udział akcjach promocyjno-prewencyjnych organizowanych przez PIP. Obecnie prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy dla pracodawców, pracowników oraz związków zawodowych.
PROGRAM SZKOLENIA
I. Wprowadzenie
-
- prawo, standardy zarządzania i potrzeba dbałości relacje – podstawy walki z mobbingiem i dyskryminacją,
- pojęcie mobbingu – właściwe rozumienie,
- dyskryminacja w zatrudnieniu - przejawy, rozumienie zjawiska,
- molestowanie seksualne – przejawy rozumienie zjawiska),II. Mobbing – co jest, a co nie jest mobbingiem
-
- przykłady zachowań mobbingowych, a zachowania niebędące mobbingiem, identyfikacja mobbingu (45 cech mobbingu – lista Leymanna – szczegółowe omówienie 45 punktów – właściwe ich rozumienie), Jak wygląda „cienka czerwona linia” oddzielająca mobbing od działań, zachowań dopuszczalnych i właściwych w miejscu pracy,
- przełożony w relacjach z podwładnymi – do czego ma prawo kierownik,
podsumowanie – czym jest mobbing, czym się różni mobbing od dyskryminacji i molestowania
Metody dydaktyczne- Prezentacja, Analiza przypadków, Odpowiedzi na pytania uczestników/ dyskusja).
III. Zmiany przepisów i konsekwencje mobbingu i dyskryminacji
- zmiany przepisów dotyczących mobbingu,
- zmiany przepisów dotyczące dyskryminacji w zatrudnieniu,
- konsekwencje zmian przepisów dla pracodawców i dla kadry kierowniczej,
- ciężar dowodu w sprawach o mobbing (dyskryminację),
- praktyka sądowa – najważniejsze orzeczenia,
- skutki mobbingu dla zakładu pracy,
- konsekwencje dla zarządzania i dla zespołów, konsekwencje indywidualne - dla pracowników
IV. Przyczyny i skala zjawiskczynniki sprzyjające powstawaniu zjawisk patologicznych,
- konsekwencje dla zarządzania i dla zespołów, konsekwencje indywidualne - dla pracowników
-
- mobber - kto i kiedy nim zostaje?
- kto może być ofiarą?
- rzeczywista skala zagrożenia w polskich realiach,V. Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji – obowiązek pracodawcy i pracowników
-
- możliwy zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy – zestawienie,
- działania diagnostyczne (ankiety i inne),
- działania informacyjne oraz uświadamiające,
- wytyczne europejskiej agencji bezpieczeństwa i zdrowia w pracy dotyczące działań antymobbingowych,
- obowiązki kadry kierowniczej i pracowników – zestawienie (w kontekście przeciwdziałania mobbingowi),
- omówienie procedur antymobbingowych i antydyskryminacyjnych funkcjonujących w organizacjach, – jej cel i praktyczne znaczenie w realiach zakładu pracy, znaczenie dla pracowników,
- zasady pracy komisji/zespołów antymobbingowych,
- stosowanie sankcji wobec sprawców – czy i w jakim zakresie? Przykłady sankcji stosowanych w realiach różnych zakładów pracy,
VI. Rozliczanie pracowników a kwestie mobbingu - prawo do oceny i rozliczania pracowników,
- rozmowa z trudnym pracownikiem - egzekwowanie poleceń, zadań, rozliczanie - prawne i merytoryczne uzasadnienie,
- krytykowanie pracownika - granice krytyki, zasady jej prowadzenia,
- nie wszystko jest mobbingiem! Konflikty od strony prawnej i ich związek z mobbingiem,
- wymagania dotyczące postaw i zachowań pracowników,
- uprawnienia przełożonych w zakresie egzekwowania postaw i zachowań podwładnych
VII. Reagowanie na przejawy mobbingu i dyskryminacji w praktyce kierowania
- sposoby identyfikowania sytuacji w rozmowach z pracownikami – przykłady,
- znaczenie oceny okresowej i oceny bieżącej,
- znaczenie zebrań, narad i spotkań z podwładnymi,
- reagowanie na różne zachowania osoby przejawiającej tendencje do bycia mobberem,
- reagowanie na fałszywe alarmy oraz nadużycia w zakresie oskarżeń o stosowanie mobbingu,
- inne działania - rozwiązania indywidualne,
proces wyjaśniania, reagowania i pomocy osobom poszkodowanym – zasady i dobre
VIII. Zarządzanie BHP w zakładzie pracy – realizacja Dyrektywy 89/391/EWG
- System zarządzania bhp jako narzędzie umożliwiające realizację obowiązków wynikających z przepisów prawa
- Wdrażanie systemu zarządzania bhp i jego certyfikacja
- Rola i zadania najwyższego kierownictwa
- Procesy konsultacji i współudziału pracowników.
IX. Ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy w świetle Dyrektywa 2000/78/WE
- Obowiązki pracodawcy związane z równouprawnieniem pracowników.
· Wybrane unijne akty prawne odnoszące się do problematyki rekrutacji i zatrudnienia
X. Podsumowanie szkolenia – najważniejsze rekomendacje dla kierowników/pracowników
Cena obejmuje:
- wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
- zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.
Płatność za szkolenie:
Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email o dokonanie przedpłaty.
Rezygnacja z szkolenia:
Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.
§ 6
(…)
3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:
a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,
b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.
Szkolenie organizowane we współpracy z SKwP O/O w Gorzowie Wielkopolskim.