Miejsce:
online
Termin rozpoczęcia:
17.10.2024
Godzina rozpoczęcia kursu:
09:00
Typ:
Kurs
Tryb:
dzienne
Opłata:
940,- zł od osoby
840,- złCena dla członków oraz firm zgłaszających więcej jak 1 osobę

Kurs odbędzie się w formie online (webinaru) na platformie ClickMeeting.
ClickMeeting jest oparty o przeglądarkę internetową i działa bez względu na system operacyjny oraz rodzaj urządzenia, nie trzeba niczego instalować ani konfigurować.
Przed rozpoczęciem kursu każdy uczestnik otrzyma (na adres e-mail wskazany w zgłoszeniu) link do platformy na której należy dokonać rejestracji zgodnie z danymi przesłanym w formularzu zgłoszeniowym.
08.45-09:00 – rozpoczęcie logowania przez uczestników (po zalogowaniu dostępna jest „poczekalnia”, która w momencie rozpoczęcia danego dnia kursu zostanie przełączona na „pokój webinarowy”) 09:00 – rozpoczęcie danego dnia kursu
Czas trwania kursu – 36 godz. dydaktycznych, 6 dni

Prowadzący kurs:

dr Dorota Adamek-Hyska – doktor nauk ekonomicznych, pracownik naukowo-dydaktyczny uczelni publicznej na stanowisku adiunkta, członek Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach, wieloletni praktyk, ekspert, trener i konsultant z zakresu rachunkowości budżetowej oraz partnerstwa publiczno-prywatnego, autorka wielu specjalistycznych publikacji na łamach prasy branżowej oraz artykułów naukowych, a także niepublikowanych opracowań badawczych i eksperckich nt. rachunkowości różnego typu i specyfiki jednostek sektora finansów publicznych.

Cel kursu i korzyści dla uczestników:

Celem kursu jest zapewnienie wsparcia merytorycznego pracownikom działów finansowo - księgowych, którzy zamierzają poznać lub zaktualizować zasady rachunkowości i systemu sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego, państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych. Zagadnienia przedstawione na kursie pozwolą na opanowanie założeń i rozwiązań ewidencyjno-sprawozdawczych w systemie rachunkowości typowych jednostek sektora finansów publicznych, z uwzględnieniem najnowszych regulacji i orzecznictwa prawnego.

Ramowy program kursu:

Dzień 1. Podstawowe uwarunkowania (prawne, organizacyjne, techniczne) rachunkowości państwowych i samorządowych jednostek budżetowych oraz samorządowych zakładów budżetowych (6 godzin)

  1. Zasady funkcjonowania jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
  2. Zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych dotyczące m.in.: gromadzenia dochodów, zwrotów nadpłat, dokonywania wydatków, zwrotów wydatków, kart płatniczych, obrotu gotówkowego, umarzania należności cywilnoprawnych i publicznoprawnych.
  3. Uregulowania prawne rachunkowości jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
  4. Polityka rachunkowości, w tym prawidłowa konstrukcja zakładowego planu kont jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych uwzględniająca aktualne zmiany w regulacjach prawnych w zakresie sprawozdawczości budżetowej oraz rozliczeniach publicznoprawnych.
  5. Klasyfikacja budżetowa – istota, funkcje, zastosowanie.

Dzień 2. Szczególne zasady rachunkowości państwowych i samorządowych jednostek budżetowych  oraz samorządowych zakładów budżetowych (6 godzin)

  1. Ewidencja dochodów (przypisanych i nieprzypisanych) oraz wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych.
  2. Ewidencja dochodów na rachunkach wydzielonych oświatowych jednostek budżetowych.
  3. Ewidencja należności krótko- i długoterminowych.
  4. Ewidencja przychodów i kosztów w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych.

Szczegółowe omówienie praktycznych przykładów na aktywnym formularzu!

Dzień 3. Problemy wyceny i ewidencji środków trwałych, środków trwałych w budowie oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych (6 godzin)

  1. Środki trwałe – definicja i klasyfikacja.
  2. Środki trwałe –  wycena, ewidencja i dokumentacja.
  3. Wartości niematerialne i prawne – definicja i
  4. Wartości niematerialne i prawne - wycena, ewidencja, dokumentacja.
  5. Środki trwałe w budowie – źródła finansowania, wycena, ewidencja, dokumentacja.

Szczegółowe omówienie praktycznych przykładów na aktywnym formularzu!

Dzień 4. Inwentaryzacja w jednostkach budżetowych oraz samorządowych zakładach budżetowych (6 godzin)

  1. Regulacje prawne i organizacja inwentaryzacji.
  2. Metody inwentaryzacji – zakres przedmiotowy i zaprezentowanie poprawnej procedury spisy z natury, potwierdzenia sald z kontrahentami oraz weryfikacji zapisów księgowych z posiadaną dokumentacją.
  3. Terminy inwentaryzacji.
  4. Rozliczenie inwentaryzacji i ewidencja różnic inwentaryzacyjnych.
  5. Zakres odpowiedzialności osób uczestniczących w procedurach inwentaryzacyjnych

Szczegółowe omówienie praktycznych przykładów na aktywnym formularzu!

Dzień 5. Podstawowe założenia i zakres systemu sprawozdawczości jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych – Cz. 1. Sprawozdania budżetowe (6 godzin)

  1. Regulacje prawne w zakresie sprawozdawczości budżetowej.
  2. Zakres podmiotowy sprawozdawczości budżetowej.
  3. Zakres przedmiotowy sprawozdawczości budżetowej - podstawowe rodzaje sprawozdań budżetowych sporządzanych przez jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe.
  4. Zasady sporządzania i obiegu podstawowych sprawozdań budżetowych, w tym m.in.: RB-27, RB-27S, RB-28, RB-28S, Rb-N, RB-Z.
  5. Sprawozdania budżetowe a zakres odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Szczegółowe omówienie praktycznych przykładów na aktywnym formularzu!

Dzień 6. Podstawowe założenia i zakres systemu sprawozdawczości jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych – Cz. 2. Sprawozdania finansowe (6 godzin)

  1. Obowiązki jednostek w zakresie sprawozdawczości finansowej – podstawy prawne.
  2. Cechy, forma, szczegółowość i odbiorcy sprawozdań finansowych.
  3. Szczegółowe zasady sporządzania sprawozdań finansowych:
    1. bilansu z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
    2. bilansu jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
    3. rachunku zysków i strat jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,
    4. zestawienia zmian w funduszu jednostek,
    5. informacji dodatkowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Szczegółowe omówienie praktycznych przykładów na aktywnym formularzu!

Koszt uczestnictwa w kursie obejmuje:

  • wykłady online (webinarowe)
  • autorskie materiały wykładowcy w wersji elektronicznej (pdf) – przesłane uczestnikom pocztą e-mail

Każdy uczestnik szkolenia otrzymuje zaświadczenie ukończenia szkolenia zgodnie z § 23 ust. 4 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 roku w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2023, poz. 2175) - wysłane drogą e-mail.

Wymagania sprzętowe:

  • Komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy
  • System operacyjny Windows od wersji 7, Mac OS od wersji 10
  • Połączenie internetowe i aktualna wersja jednej z przeglądarek: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge, Opera
  • Głośniki lub słuchawki

Płatność za kurs:

Prosimy nie uiszczać opłaty za kurs do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email  o dokonanie przedpłaty.

Rezygnacja z kursu:

Rezygnacja z uczestnictwa w kursie powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.

§ 6

(…)

3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w kursie uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:

a) rezygnacja wcześniej niż 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu - zwrot całości wpłaty,

b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 10 dni roboczych przed rozpoczęciem kursu - organizator nalicza kwotę 10 % ceny za dany kurs.

c) rezygnacja w trakcie trwającego kursu - organizator potrąca z wpłaconych zaliczek kwotę w wysokości 10% ceny za kurs oraz proporcjonalnie kwotę za przeprowadzone do dnia rezygnacji zajęcia na kursie. (liczoną wg wzoru: cena kursu/ilość godzin zajęć na kursie x ilość zrealizowanych zajęć). Jeżeli wpłacone do dnia rezygnacji zaliczki nie pokrywają ww kwoty, uczestnik powinien dokonać zapłaty brakującej części.

SERDECZNIE ZAPRASZAMY DO UCZESTNICTWA!👍💻

KSZTAŁCIMY Z PASJĄ!😊👩‍🎓👨‍🎓🌞

 

Kurs organizowany jest wspólnie z Oddziałem Okręgowym w Katowicach

ul. Kołłątaja 11
45-064 Opole

tel.77 453 90 11
tel.77 453 90 10
kom.884 369 335

biuro@opole.skwp.pl
szkolenia@opole.skwp.pl
dyrektor@opole.skwp.pl

BNP PARIBAS88 1600 1329 1852 3322 4000 0001