Cel szkolenia:
Celem szkolenia jest przedstawienie ogólnych zasad i praktycznych sposobów prowadzenia rachunkowości organizacji pozarządowych. Posiadanie przez te organizacje osobowości prawnej nakłada na nie wiele obowiązków. Szczególny charakter zdarzeń gospodarczych dotyczących działalności statutowej i pozostałej działalności organizacji przysparza wielu kłopotów i trudności nawet bardzo doświadczonym księgowym, którzy wcześniej nie mieli do czynienia z księgowością stowarzyszeń i fundacji.
Ustawa o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, definiując działalność odpłatną i nieodpłatną organizacji, nie podaje gotowych rozwiązań stosowanych w rachunkowości stowarzyszeń i fundacji. Konieczne staje się połączenie wiedzy wynikającej z przepisów wielu aktów prawnych oraz doświadczenia księgowych.
Sylwetka słuchacza:
Kurs kierowany jest do osób prowadzących lub zamierzających prowadzić księgowość w organizacjach pozarządowych, pracowników działów księgowości takich organizacji, osób prowadzących usługową działalność w zakresie rachunkowości, osób zatrudnionych w biurach rachunkowych oraz osób zainteresowanych praktycznym poznaniem księgowości NGO.
Organizacja kursu:
Kurs trwa 40 godzin lekcyjnych i realizowany jest w trakcie 5 spotkań (zajęcia po 8 godzin lekcyjnych). Zajęcia są realizowane w formie wykładu , ćwiczeń oraz warsztatów.
Plan zajęć:
Zajęcia odbywają się podczas 5 spotkań w weekendy, po 8 godzin lekcyjnych (6,5 zegarowych).
Program kursu:
1. Wybrane aspekty formalno-prawne powoływania i funkcjonowania organizacji non-profit.
a) podstawowe różnice pomiędzy celem działalności jednostek gospodarczych a misją organizacji pozarządowych,
b) zewnętrzne akty prawne,
c) uregulowania wewnętrzne,
- statut organizacji,
- uchwały organów stanowiących, nadzorujących i zarządzających.
2. Charakterystyka wybranych obszarów działalności organizacji non-profit w regulacjach prawnych.
a) działalność statutowa w regulacjach prawnych.
- nieodpłatna działalność statutowa,
- odpłatna działalność statutowa.
b) działalność gospodarcza,
c) działalność dotowana.
3. Wprowadzenie do metodologii wyodrębniania poszczególnych rodzajów działalności organizacji non-profit.
a) rozpoznawanie działalności statutowej,
b) rozpoznawanie działalności gospodarczej,
c) rozpoznawanie działalności dotowanej.
4. Ustawa o rachunkowości i stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości a działalność organizacji non- profit.
a) funkcje rachunkowości,
b) zasady rachunkowości,
c) zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych,
d) obowiązek a potrzeba opracowania polityki rachunkowości.
5. Praktyczne tworzenie polityki rachunkowości.
a) procedura tworzenia (aktualizacji) polityki rachunkowości,
b) struktura dokumentu „polityka rachunkowości”,
c) ujęcie w regulacjach polityki rachunkowości nadrzędnych zasad rachunkowości,
d) praktyczne ujęcie w regulacjach polityki rachunkowości zagadnień szczegółowych.
6. Aktualizacja zapisów ujętych w przyjętej polityce rachunkowości.
7. Praktyczne ujęcie w księgach rachunkowych wybranych zdarzeń gospodarczych występujących w organizacjach pozarządowych – wykorzystanie unormować przyjętych w polityce rachunkowości.
8. Sprawozdanie finansowe organizacji pozarządowej w praktyce.
a) wymogi stawiane sprawozdaniu finansowemu
b) księgi rachunkowe jako podstawa sporządzania sprawozdania finansowego
c) procedury sporządzania sprawozdania finansowego
d) inne obowiązki wynikające z faktu sporządzenia sprawozdania finansowego
9. Roczne zeznanie podatkowe CIT organizacji pozarządowej.
a) specyfika rocznego rozliczenia się organizacji pozarządowej z PDOP
b) metodologia sporządzania zeznania podatkowego organizacji non-profit
c) problemy związane ze sporządzaniem zeznania podatkowego (najczęściej popełniane błędy)
d) stosowanie prawa do zwolnienia przedmiotowego w PDOP – studia przypadków
e) praktyczne sporządzanie rocznego zeznania podatkowego CIT – studia przypadków
- prowadzenie wyłącznie działalności statutowej,
- prowadzenie działalności statutowej i dotowanej,
- prowadzenie działalności statutowej i gospodarczej,
- prowadzenie działalności statutowej, gospodarczej i dotowanej.
Sposób i forma zaliczenia kursu:
Po zakończonym szkoleniu uczestnik kursu otrzymuje zaświadczenie zgodne z aktualnym rozporządzeniem MEN. Warunkiem uzyskania zaświadczenia ukończenia kursu jest obecność uczestnika na 80 % zaplanowanych zajęć, tj. obecność na 4 z 5 spotkań potwierdzona podpisem na listach obecności.
Rezygnacja z kursu:
- Rezygnacja z uczestnictwa w kursie lub szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.
- W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w kursie uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych na następujących warunkach:
a) rezygnacja wcześniej niż 10 dni przed rozpoczęciem kursu - zwrot całości wpłaty,
b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 10 dni przed rozpoczęciem kursu - organizator potrąca z wpłaconej zaliczki kwotę 10 % ceny za dany kurs.
c) rezygnacja w trakcie trwającego kursu - organizator potrąca z wpłaconych zaliczek kwotę w wysokości 10% ceny za kurs oraz proporcjonalnie kwotę za przeprowadzone do dnia rezygnacji zajęcia na kursie. (liczoną wg wzoru: cena kursu/ilość godzin zajęć na kursie x ilość zrealizowanych zajęć). Jeżeli wpłacone do dnia rezygnacji zaliczki nie pokrywają ww kwoty, uczestnik powinien dokonać zapłaty brakującej części.