Miasto:
Opole
Typ:
Szkolenie
Tryb:
dzienne
Opłata:
330,- zł od osoby
310,- złCena dla członków O/O w Opolu i firm zgłaszających więcej niż jedną osobę na szkolenie

TERMIN I MIEJSCE SZKOLENIA

  • 17 października 2024 r. od godz. 09.00 do 14.00,
  • Szkolenie prowadzone jest w formule on-line, (tzw. webinar). Każdy uczestnik dzień wcześniej otrzyma link z dostępem do platformy.

WYKŁADOWCA

Marcin Otręba - Doradca podatkowy. Prawnik, ekspert podatkowy w Kancelarii MDO TAX.doktorant na Uniwersytecie WSB Merito we Wrocławiu. Absolwent Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkami pośrednimi oraz bezpośrednimi jak również kontrolą podatkową, celno-skarbową, postępowaniem podatkowym prowadzonymi przez organy Krajowej Administracji Skarbowej.Posiada wieloletnią praktykę w stosowaniu polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego. Wieloletni pracownik Izby Skarbowej we Wrocławiu. Trener Ministerstwa Finansów oraz Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów w zakresie podatku od towarów i usług oraz ordynacji podatkowej. Doświadczenie zawodowe zdobywał również w międzynarodowych firmach z SSE oraz kancelariach prawno-podatkowych zajmując się z sukcesem rozwiązywaniem bieżących problemów podatkowych czy wdrażaniem nowych procesów związanych z podatkami. Od 2010 roku związany jest z Uniwersytetem WSB Merito we Wrocławiu, na którym prowadzi jako nauczyciel akademicki wykłady z prawa podatkowego. Kierownik studiów podyplomowych – Doradca podatkowy. Projektuje oraz prowadzi szkolenia podatkowe min. dla Administracji Skarbowej, Oddziałów Stowarzyszenia Księgowych w Polsce. Autor licznych publikacji min. dla Rzeczypospolitej, Gazety Prawnej czy biuletynu VAT, wydawnictwa INFOR. Od 2024 r. właściciel kancelarii podatkowej MDO TAX w której łączy z pasją wiedzę z zakresu prawa podatkowego z praktyką.

PROGRAM

  1. Ogólne pojęcie dotyczące faktur:
    1. Definicja faktury:
      • pojęcie faktury wg Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej,
      • pojęcie faktury wg polskiej ustawy o VAT,
      • możliwe postaci faktury przewidziane przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz polskiej ustawy o VAT,
      • czy faktura korygująca i nota korygująca mieszczą się w definicji faktury?
    2. Faktura elektroniczna:
      • zapewnienie autentyczności pochodzenia, integralności treści, czytelności,
      • akceptacja kontrahenta,
      • czy jest możliwe anulowanie faktury elektronicznej?,
      • czy jest możliwe wystawienie duplikatu faktury elektronicznej?,
      • szczególne rodzaje faktur elektronicznych.
    3. Faktura ustrukturyzowana:
      • definicja faktury ustrukturyzowanej,
      • faktura elektroniczna a faktura ustrukturyzowana wystawiona w KSeF,
      • przechowywanie faktury ustrukturyzowanej,
      • specyfika wykazywania faktury ustrukturyzowanej w JPK_V7 w okresie obowiązkowego KSeF,
      • specyfika daty wystawienia faktury ustrukturyzowanej,
      • wystawianie faktury ustrukturyzowanej w okresie obowiązkowego KSeF: które faktury będą musiały być wystawiane w KSeF? które faktury nie będą mogły być wystawiane w KSeF? jakie faktury będą mogły być wystawiane poza KSeF pomimo generalnego obowiązku wystawiania faktur w KSeF?
      • dobrowolne wystawianie faktury ustrukturyzowanej do czerwca 2024 r. – specyfika oraz preferencje ustawowe.
  2. Zasady wystawiania faktur:
    1. Kiedy występuje obowiązek wystawienia faktury?
      • jakie czynności wywołują obowiązek wystawienia faktury,
      • czynności, które nie powinny być dokumentowane fakturami,
      • status nabywcy jako kluczowy czynnik dla obowiązku wystawienia faktury,
      • kiedy obowiązek wystawienia faktury powstaje wyłącznie na żądanie nabywcy,
      • okoliczności wystawienia „pustych” faktur oraz możliwości ich eliminacji w celu uniknięcia konsekwencji prawnych.
    2. W jakich okolicznościach wystawia się faktury, a w jakich inne dokumenty, np. noty/rachunki rodzaje faktur?
    3. Zakres podmiotowy i sposób upoważnienia do wystawiania faktur:
      • samofakturowanie (faktury wystawiane przez nabywcę),
      • zlecenie wystawiania faktur podmiotom trzecim,
      • faktury wystawiane w ramach egzekucji administracyjnej,
      • samofakturowanie a KSeF - czy to możliwe?
    4. Elementy niezbędne na fakturach i elementy dodatkowe:
      • obowiązkowe elementy faktury, faktury dokumentujące dostawy krajowe, faktury wystawiane przez uczestników Grupy VAT, faktury dokumentujące transakcje wewnątrzwspólnotowe, faktury dokumentujące transakcje eksportowe, faktury w ramach transakcji trójstronnych uproszczonych, faktury wystawiane w KSeF - jakie elementy musi posiadać faktura, żeby było możliwe wystawienie jej w KSeF?
      • błędy w fakturach a skutki podatkowe: błędy w fakturach a skutki podatkowe u sprzedawcy, błędy w obowiązkowych danych na fakturach a prawo do odliczenia VAT u nabywcy,
      • błędy skutkujące nierzetelnością faktury,
      • błędy skutkujące wadliwością faktury,
      • numer systemowy nadawany fakturze przez KSeF - czy należy wskazywać go w treści faktury przekazywanej nabywcy w postaci papierowej lub elektronicznej?
      • specyfika daty wystawienia faktury w KSeF.
    5. Terminy wystawiania faktur i skutki ich niedochowania:
      • graniczny termin wystawienia faktury po wystąpieniu czynności podlegającej opodatkowaniu,
      • graniczny termin wystawienia faktury przed wystąpieniem czynności podlegającej opodatkowaniu z uwzględnieniem zmiany przepisów od 2022 r.,
      • skutki naruszenia terminy wystawienia faktury dla sprzedawcy i nabywcy,
    6. Wystawianie duplikatów faktur z uwzględnieniem zmian od 2022 r. oraz w okresie obowiązkowego KSeF:
      • okoliczności wystawienia duplikatów,
      • treść duplikatu faktury z uwzględnieniem zmian od 2022 r.,
      • duplikat faktury ustrukturyzowanej – czy w okresie obowiązkowego KSeF będą wystawiane duplikaty do faktur wystawionych w KSeF?
      • moment odliczenia VAT po otrzymaniu duplikatu: otrzymanie duplikatu faktury zagubionej po dokonaniu odliczenia, otrzymanie duplikatu faktury zagubionej przed dokonaniem odliczenia, otrzymanie duplikatu faktury, której nigdy nie otrzymano ani nie dokonano z niej odliczenia.
    7. Specyficzne okoliczności wystawienia faktur oraz rodzaje faktur:
      • faktury uproszczone, w tym paragony stanowiące faktury uproszczone w okresie dobrowolnego KSeF,
      • faktury z obowiązkiem zapłaty podzieloną płatnością: limit kwotowy a obowiązek zapłaty podzieloną płatnością - wartość faktury czy wartość transakcji, czy zmniejszenie limitu płatności bezgotówkowych pomiędzy przedsiębiorcami od 2022 r. wpływa na obowiązek podzielonej płatności?
      • faktury zaliczkowe: kiedy i jak wystawić właściwie fakturę zaliczkową, zasady wystawiania faktur „rozliczeniowych” do faktur zaliczkowych, zmiany treści faktur zaliczkowych od roku 2022, zaliczka i dostawa/usługa w tym samym miesiącu a faktura zaliczkowa – zmiana przewidziana od września 2023 r.,
      • faktury z „odwrotnym obciążeniem”
      • faktury walutowe z polskim podatkiem VAT - jaki kurs waluty z uwzględnieniem zmian w pakiecie VAT Slim 3 od lipca 2023 r.,
      • bilety jako faktury z uwzględnieniem zmian od lipca 2021 r.
      • dokumenty wewnętrzne a faktury - czynności opodatkowane VAT niedokumentowane fakturami.
    8. Kiedy paragony z NIP mogą być uznane za faktury? Zmiany w ewidencjonowaniu faktur uproszczonych:
      • kto i kiedy wystawia paragony z NIP,
      • faktury do paragonów,
      • korygowanie paragonów z NIP,
      • zasady ujmowania faktur uproszczonych w ewidencji VAT do 30.09.2020 oraz od 01.10.2021,
      • VAT Slim 3 od 2023 - uregulowanie zasad przechowywania faktur wystawionych od ePragonów.
      • paragony z NIP nie będą fakturami uproszczonymi od roku 2025,
      • faktury do paragonów od 2025,
      • faktury dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej a obowiązek wystawiania faktur w KSeF,
    9. Korygowanie faktur z uwzględnieniem zmian w latach 2022-2023:
      • przyczyny korekty a termin wystawienia faktury korygującej,
      • kolejna faktura korygująca do tej samej faktury,
      • noty korygujące - jakie dane może korygować nabywca?,
      • noty korygujące do faktur ustrukturyzowanych w okresie dobrowolnego KSeF,
      • noty korygujące do faktur ustrukturyzowanych w okresie obowiązkowego KSeF,
      • treść faktury korygującej od stycznia 2022 r. w tym specyfika treści faktury ustrukturyzowanej,
      • faktury korygujące wystawione w KSeF do faktury innych niż ustrukturyzowane od września 2023 r.,
      • zbiorcze faktury korygujące z uwzględnieniem zmian od stycznia 2022 r.,
      • data wystawienia faktury korygującej a okres rozliczeniowy korekty od 1 stycznia 2021 r. po stronie sprzedawcy i nabywcy,
      • specyficzne terminy korekty w przypadku faktur ustrukturyzowanych,
      • kiedy prawidłowe jest korygowanie faktur „do zera”?
      • anulowanie faktur i korygowanie faktur „do zera”,
  3. Faktura a prawo do odliczenia podatku naliczonego:
    1. Czy prawo do odliczenia podatku naliczonego zawsze powstaje w miesiącu otrzymania faktury.
    2. Możliwe terminy realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem zmian od października 2021 r.
    3. Odliczenie przy metodzie kasowej oraz w związku z przedwczesnym wystawieniem faktury przez sprzedawcę.
    4. Nieprawidłowości w fakturach a prawo do odliczenia podatku naliczonego:
      • błędna cena lub błędna ilością towarów lub usług,
      • pomyłki w nazwie towarów lub usług,
      • pomyłki w danych nabywcy,
      • błędna stawka VAT,
      • błędna data sprzedaży,
      • błędny kurs waluty dla przeliczenia kwoty podatku VAT lub nieprzeliczona na złote kwota podatku VAT,
      • inne błędy z uwzględnieniem przykładów podawanych przez uczestników.

WYMAGANIA SPRZĘTOWE

Do wzięcia udziału w szkoleniu niezbędny jest komputer stacjonarny, laptop, tablet lub telefon komórkowy z obsługą dźwięku.

Cena obejmuje:

  • wykład wraz z autorskimi materiałami szkoleniowymi
  • zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

materiały i zaświadczenie zostaną wysłane na adres mailowy uczestnika.

Płatność za szkolenie:

Prosimy nie uiszczać opłaty za szkolenie do momentu otrzymania prośby za pomocą wiadomości email  o dokonanie przedpłaty.

Rezygnacja z szkolenia:

Rezygnacja z uczestnictwa w szkoleniu powinna być przesłana w formie podpisanego własnoręcznie pisma za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres  szkolenia@opole.skwp.pl lub dostarczona osobiście do organizatora kształcenia.

§ 6

(…)

3. W przypadku rezygnacji z uczestnictwa w szkoleniu uczestnikowi przysługuje zwrot wpłaconych środków pieniężnych lub zostanie zobowiązany do zapłaty na następujących warunkach:

a) rezygnacja wcześniej niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - zwrot całości wpłaty,

b) rezygnacja zgłoszona w okresie równym lub krótszym niż 5 dni roboczych przed rozpoczęciem szkolenia - organizator pobiera całość kwoty za szkolenie.

Szkolenie organizowane we współpracy z SKwP O/O w Bydgoszczy

ul. Kołłątaja 11
45-064 Opole

tel.77 453 90 11
tel.77 453 90 10
kom.884 369 335

biuro@opole.skwp.pl
szkolenia@opole.skwp.pl
dyrektor@opole.skwp.pl

BNP PARIBAS88 1600 1329 1852 3322 4000 0001

close